Yogaschema vårtermin

Vårterminen 15/1-3/6 2020


Läs nedanför schemat om alla våra olika yogaklasser. För att se våra priser på olika yogakort, klicka här.


MEDI YOGA

Medicinsk yoga  är lugn och djupverkande där andning är en röd tråd. Den innehåller enkla, mjuka och inkännande yogaövningar, effektiv andnings-och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.


Medi yoga är en terapeutisk yogaform, det finns svensk forskning som tydligt visar att Medi yoga fungerar samt att alla instruktörer i Medi yoga har medicinsk utbildning. Sedan 2010 används Medi yoga vid reguljär behandling av patienter inom svensk hälso- o sjukvård. Den här klassen är för dig som vill yoga i lugnt tempo eller har skador som du behöver ta hänsyn till.

VINYASA


Ett yogapass för dig som vill ha en omväxlande och lite utmanande yogapositioner.

I passet samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika yoga positioner. Vi jobbar med andning, positioner för styrka, balans och flexibilitet i kroppen.

KUNDALINIYOGA

Hållbar hälsa-inkluderande-mångfald, är en yoga för alla oavsett ålder och fysiska förutsättningar. I Kundaliniyogan återfinns alla delar som ingår i yogan som  kroppspositioner, andningsövningar, koncentration, handställningar, kroppslås, mantran, vila mellan övningarna, meditationer och djupavslappning. 


En psyko/fysisk yoga som är upplevelsebaserad och arbetar inifrån och ut. Yogan ger energi, självkännedom och livskraft, såväl fysiskt, mentalt och emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning.

YIN YOGA

Lugn och avslappnade yoga med fokus på bindväven och att hålla varje position längre med så avslappnade muskler som möjligt. Genom yinyogan löses  energiblockeringar upp och aktivera det parasympatiska (“lugn-och-ro”) nervsystemet.

Vi övar också på medveten närvaro.

Yinyoga är välgörande för alla oavsett erfarenhet och ett mycket bra komplement till annan mer fysisk träning.


 Yinyoga passar all kroppar och nivåer och positionerna kan anpassas därefter. Det är ett bra komplement till mer fysiska former av yoga eller annan träning, samt hjälper oss att varva ner.

LUNCHYOGA


Ett  Hathayoga inspirerad yogaklass som är för alla nivåer. Under klassen jobbar vi med andning, styrka och stretch. Perfekt rörelse-paus för fortsatt energi resten av dagen och veckan!

RESTORATIVE 


En lugn klass med fokus på återhämtning, avkoppling och nedvarvning. Vi "vilar" i olika positioner som hjälper oss slappna av samt öppna upp för att låta energin komma tillbaka till kropp och sinne. Klassen passar alla och vi använder mycket kuddar, filtar och andra props för att varje position ska vara så skön som möjligt. Restorative yoga är ett bra komplement för en hektisk vardag samt för mer fysiska yogaformer. Efter en restorative klass känner man sig ofta påfylld med energi.

TONÅRSYOGA (KURS)

Många ungdomar har allvarliga stressrelaterade problem och upplever en enorm stress och press, främst utifrån det yttre. Genom yoga fokuserar du på dig själv en stund, får guidning i hur du kan andas för att aktivera parasympatiska (“lugn-och-ro”) nerv-systemet.

Nytt för vårterminen 2020 är att tonårsyogan kostar 500 kr/deltagare i åldern 13-19 år. Hälften av anmälningsavgiften går till MIND, en ideell förening som arbetar för psykisk hälsa och stödjer människor i kris. KURSSTART 6 FEB 2020


YOGA NIDRA (KURS)


Denna yogaform kommer från den tantriska traditionen inom yoga och översätts till "yogisk sömn", enligt forskning ger yoga nidra ca 3-4 timmars sömn. Under ett Yoga Nidra pass värmer du upp med ett Hatha Yogapass med olika asanas (positioner) de sista 45 minuterna ligger du i savasana (liggande på rygg) och utövar ett Yoga Nidra pass. Under passet ligger fokus på att få utövaren att komma i en så djup avslappning som möjligt i kroppen men behålla ett medvetet fokus i sinnet.


Återkommer om kursstart

HATHA YOGA


Hatha yogan ses som den vanligaste yoga inom alla yogastilar, den inkluderar både rörelser och andning. Denna yogaklass stärker och värmer upp kroppen.
Vi utövar dynamiska flöden och lägger stor vikt vid andningen. Fysiskt arbetar vi med att hitta styrka, smidighet och att balansera kroppen. Vi avslutar klassen med längre vila för att låta sinne och kropp få landa. 

MJUK YOGA


Ett lugnt yogapass som anpassas efter dina behov. Vi utövar yoga på ett skonsamt sätt, många alternativ ges till positionerna så att alla kan vara med efter sina förutsättningar. På ett mjukt sätt tränar vi styrka, kroppsmedvetenhet, balans och rörlighet. Vi jobbar med att mjuka upp kroppen och även hitta en lugn  andning och sinnesro. Passet avslutas med en skön vila.

DYNAMISK HATHA


Ett yogapass som fokuserar på att öka kroppsmedvetenhet, koncentration och välbefinnande.

Fysiskt yogapass som eftersträvar harmoni genom bland annat kroppsmedvetenhet och en avslutande meditation. Under dynamisk yoga arbetar du med de stora muskelgrupperna.

Passet kombinerar andning, rörelser och kroppspositioner.

PRIVAT YOGAKLASS


Tillsammans med en yogainstruktör skräddarsyr ni ett eget yogaprogram som utgår efter dina behov och anpassar efter din kropp. PT Yoga är perfekt för dig som är nybörjare och vill lära dig yoga från grunden men också för dig som har hållit på längre med yoga och vill utveckla din praktik. Att få hjälp att hitta andningsövningar och meditationstekniker kan också vara en väg att fördjupa sin yogapraktik med hjälp av en lärare.  Varför inte göra en aktivitet som inte kräver så mycket med kompisgänget? Välkommen att fråga om pris och boka till yoga@magasinetwaxholm.se