Yogaschema vårtermin

Vårterminen 15/1-3/6 2020


Läs nedanför schemat om alla våra olika yogaklasser. Vi har Drop in på alla våra yogaklasser, se våra priser på olika yogakort, klicka här.


MEDIYOGA

Medicinsk yoga  är lugn och djupverkande med andning som en röd tråd. Den innehåller enkla, mjuka och inkännande rörselser, effektiv andnings-och koncentrationsteknik, avslappning samt meditation.  Denna yoga är terapeutisk och det finns svensk forskning som tydligt visar att MediYoga fungerar. Idag används MediYoga vid reguljär behandling av patienter inom svensk hälso- o sjukvård. Den här klassen är för dig som vill yoga i lugnt tempo eller har skador som du behöver ta hänsyn till.

Kicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Tarja, Marika

VINYASA

Ett yogapass för dig som vill ha en omväxlande och lite utmanande yogapositioner.

I passet samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika yoga positioner. Vi jobbar med andning, positioner för styrka, balans och flexibilitet i kroppen.


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Elin, Lina

KUNDALINIYOGA

En yogaform för alla oavsett ålder och fysiska förut-sättningar. I Kundaliniyogan finns alla delar som ingår i yogan som  kroppspositioner, andningsövningar, koncentration, handställningar, kroppslås, mantran, vila mellan övningarna, meditationer och djupavslappning. 


En psyko/fysisk yoga som är upplevelsebaserad och arbetar inifrån och ut. Yogan ger energi, självkännedom och livskraft, såväl fysiskt, mentalt och emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning.


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass
Torbjörn

YIN YOGA

Lugn och avslappnade yoga med fokus på bindväven och att hålla varje position längre med så avslappnade muskler som möjligt. Genom yinyogan löses  energiblockeringar upp och aktivera det parasympatiska (“lugn-och-ro”) nervsystemet.

Vi övar också på medveten närvaro.  Yinyoga är välgörande för alla oavsett erfarenhet och ett mycket bra komplement till annan mer fysisk träning.


En yoga som passar alla kroppar och nivåer då positionerna kan anpassas därefter. Det är ett bra komplement till mer fysiska former av yoga eller annan träning, samt hjälper oss att varva ner.


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Elin, Josephine, Marika

LUNCHYOGA

Ett  Hathayoga inspirerad yogaklass som är för alla nivåer. Under klassen jobbar vi med andning, styrka och stretch. Perfekt rörelse-paus för fortsatt energi resten av dagen och veckan!





Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Lina

RESTORATIVE YOGA

En viloyogaform med fokus på återhämtning, avkoppling och nedvarvning. I denna lugna klass är vi i olika positioner som hjälper oss slappna av samt öppna upp för att låta energin komma tillbaka till kropp och sinne.

Restorative ses som ett bra komplement för en hektisk vardag samt för mer fysiska yogaformer. Efter en restorative klass känner man sig ofta påfylld med energi.


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Elin, Lina


TONÅRSYOGA

Många ungdomar har allvarliga stressrelaterade problem och upplever en enorm stress och press, främst utifrån det yttre. Genom yoga fokuserar du på dig själv en stund, får guidning i hur du kan andas för att aktivera parasympatiska (“lugn-och-ro”) nerv-systemet.


Gratis klass för dig i ålder 13-19 år kl 17-18, torsdag 5 mars, 12 mars, 19 mars, 26 mars, 2 april, 16 april, 23 april, 7 maj. 


ANMÄL DIG INFÖR VARJE KLASS: yoga@magasinetwaxholm.se

YOGA NIDRA

Denna yogaform kommer från den tantriska traditionen inom yoga och översätts till "yogisk sömn", enligt forskning ger yoga nidra ca 3-4 timmars sömn. Under ett Yoga Nidra pass värmer du upp med ett Hatha Yogapass med olika asanas (positioner) de sista 45 minuterna ligger du i savasana (liggande på rygg) och utövar ett Yoga Nidra pass. 


Under passet ligger fokus på att få utövaren att komma i en så djup avslappning som möjligt i kroppen men behålla ett medvetet fokus i sinnet.


Återkommer om kursstart!


HATHA YOGA

Hathayoga ses som den vanligaste yoga inom alla yogastilar. Med hjälp av andning (pranayama) och rörelser (asana) uppnår du balans i kroppen och stärks inifrån och ut.

Vi utövar dynamiska flöden och lägger stor vikt vid andningen. Fysiskt arbetar vi med att hitta styrka, smidighet och att balansera kroppen. Vi avslutar klassen med längre vila, Savasana, för att låta sinne och kropp få landa. 


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Jessika

MJUK YOGA


Ett lugnt yogapass som anpassas efter dina behov. Vi utövar yoga på ett skonsamt sätt, många alternativ ges till positionerna så att alla kan vara med efter sina förutsättningar.

På ett mjukt sätt tränar vi styrka, kroppsmedvetenhet, balans och rörlighet. Vi jobbar med att mjuka upp kroppen och även hitta en lugn  andning och sinnesro. Passet avslutas med en skön vila.

Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

 Anna

DYNAMISK HATHA


En yogaklass om fokuserar på att öka kroppsmedvetenhet, koncentration och välbefinnande.


Fysiskt yogapass som eftersträvar harmoni genom bland annat kroppsmedvetenhet och en avslutande meditation. Under dynamisk yoga arbetar du med de stora muskelgrupperna. Passet kombinerar andning, rörelser och kroppspositioner.


Klicka på namn för att läsa om instruktör för denna klass

Josephine



PRIVAT YOGAKLASS


Tillsammans med en yogainstruktör skräddarsyr ni ett eget yogaprogram som utgår efter dina behov och anpassar efter din kropp. PT Yoga är perfekt för dig som är nybörjare och vill lära dig yoga från grunden men också för dig som har hållit på längre med yoga och vill utveckla din praktik.


Att få hjälp att hitta andningsövningar och meditationstekniker kan också vara en väg att fördjupa sin yogapraktik med hjälp av en lärare.  Varför inte göra en aktivitet som inte kräver så mycket med kompisgänget? Välkommen att fråga om pris och boka till yoga@magasinetwaxholm.se