Yogaschema hösttermin

Höstterminens schema, uppehåll v.44, se klassbeskrivningar nedanför schemat.

Klicka här för att se våra priser och om hur du anmäler dig till en klass.

MEDIYOGA (FULLT)

Medicinsk yoga  är lugn och djupverkande med andning som en röd tråd. Den innehåller enkla, mjuka och inkännande rörselser, effektiv andnings-och koncentrationsteknik, avslappning samt meditation.  Denna yoga är terapeutisk och det finns svensk forskning som tydligt visar att MediYoga fungerar. Idag används MediYoga vid reguljär behandling av patienter inom svensk hälso- och sjukvård. Den här klassen är för dig som vill yoga i lugnt tempo eller har skador som du behöver ta hänsyn till.

Lärare: Tarja, läs mer här.

KUNDALINIYOGA (FULLT)

En yogaform för alla oavsett ålder och fysiska förutsättningar. Yoga för styrka, balans och energi. Under kursens gång går vi in i Kundaliniyogan olika delar som är  asanas (kroppspositioner), pranayama (andningsövningar), koncentration, handställningar, kroppslås, mantran, vila mellan övningarna, meditationer och djupavslappning.  En psyko/fysisk yoga som är upplevelsebaserad och arbetar inifrån och ut. Yogan ger energi, självkännedom och livskraft, såväl fysiskt, mentalt och emotionellt. Den bidrar till att skapa balans mellan anspänning och avslappning.

Lärare: Torbjörn, läs mer här

HATHA YOGA (FULLT)

Hathayoga ses som den vanligaste yoga inom alla yogastilar. Enligt yogans filosofi menar man att om kroppen inte är i balans blir sinnet i obalans. Vi börjar med enklare asanas (positioner) och stannar längre i dessa, passar både för dig som är nybörjare och van yogautövare. Alla utgår efter egen yogaförmåga och kropp. Vi anvancerar och bygger på under kursens gång. Introducerar till pranayama (andningsteknik) och därifrån får vi prana (livsenergi).


Lärare: Jessika, läs mer om henne här

VINYASA/NYBÖRJARE

ÄVEN PÅ SÖNDAGAR FRÅN V.42.

Här får lära dig grunderna i yogan. Vi jobbar med våra vanligaste baspositioner (asanas) och andningstekniker (pranayamas). Kursen är perfekt för dig som är helt nybörjare och nyfiken på yoga, men passar även en mer van yogi/yogini som vill förfina sin praktik genom att fokusera på grunden. I klasserna väver vi in teori såsom yogans historia och filosofi, och efter avslutat kurs kommer du att få med dig ett häfte om detta. Kursen avanceras successivt och vi kommer efterhand att arbeta med mer flöden - vinyasas - där vi rör oss med andetaget.


Lärare: Lina, läs mer här.

YINYOGA MED MEDITATION (FULLT)

Lugn yogaform med fokus på att stanna i varje position för att komma åt  bindväven. Genom yinyogan löses  energiblockeringar upp och aktivera det parasympatiska (“lugn-och-ro”) nervsystemet. Yinyoga är välgörande för alla oavsett erfarenhet och ett mycket bra komplement till annan mer fysisk träning.

En yoga som passar alla kroppar och nivåer då positionerna kan anpassas därefter. Det är ett bra komplement till mer fysiska former av yoga eller annan träning, samt hjälper oss att varva ner.


Lärare: Marika, läs mer här.